Vi på Statens fastighetsverk vill att du som hyresgäst ska trivas i dina lokaler. Om du upptäcker fel i din lokal eller fastighet vänder du dig till den som ansvarar för fastighetsfrågor på din arbetsplats. Den personen anmäler felet till SFV som ser till att du får den hjälp du behöver. Det kan till exempel gälla vattenläckor, trasiga hissar eller problem med ventilationen.
Hyresgäst på Sveriges ambassadörsresidens i Harare
Information till alla våra hyresgäster
Beslut om elstöd
SFV har som statlig myndighet inte rätt till elstöd. Det framgår av Förordning 2023:233 om elstöd till företag, som regeringen nu fastställt. Det innebär tyvärr att vissa hyresgäster, där SFV betalar el-abonnemanget och sedan vidarefakturerar summan, inte kan få något elstöd. SFV har sett över möjligheten att kompensera dessa hyresgäster på annat sätt, men tyvärr finns ingen laglig möjlig lösning som fungerar.
De av våra hyresgäster som inte är statliga och har eget elabonnemag har rätt till elstöd och ansöker själva om det. För detaljer hänvisas till information på Skatteverkets hemsida: Elstöd till företag | Skatteverket.
Minskad energianvändning
Vi behöver alla bidra till att minska vår elanvändning, och valen vi gör i dag kan påverka hur situationen ser ut imorgon. Varje liten förändring gör stor skillnad i det stora hela, om vi hjälps åt. På energimyndigheten.se hittar du några tips på vad du kan bidra med, såväl hemma som på jobbet.