Anekdoten: Lyxyacht med många liv
Sedan 1982 har Mälardrottningen varit stadigt ankrad vid Riddarholmens kaj. Den stiliga 100-åriga yachten har en omväxlande historia bakom sig, bland annat som ubåtsjägare och skolfartyg. Men under ett år ägdes fartyget också av världens rikaste kvinna, Barbara Hutton, som gav fartyget en lyxig aura som lever vidare.
En svart Packard av 1958 års modell far ut ur Stockholm vid lunchtid en augustidag 1959. Sensommarsolen speglar sig i bilens blanksvarta lack och kromade detaljer. I baksätet sitter en elegant klädd kvinna med det långa mörkblonda håret uppsatt i en fläta på huvudet. Tunga pärlor i öron och runt hals och så favoriterna – jadesmycken. Hon är trött och hennes ögon ser jagade ut under tunga ögonlock. Flyget hade landat på Bromma kvällen innan – och som vanligt vållat uppståndelse. Denna arvtagerska skapar rubriker vart hon än åker i världen. För hon är omåttligt rik – både på äktenskap och pengar. Hon närmar sig sin sjätte skilsmässa och som ressällskap har hon en ny ung kavaljer.
Sällskapet är på väg mot Vaxholm och dess kastell som beses från bilens fönster. Den internationella lyxvagabonden Barbara Hutton älskar att resa och spenderar en vecka i Stockholm. Hon tillhör en samhällsklass som har råd med extra allt. Som arvtagerska till den amerikanska varuhuskedjan Woolworths blev hon 21 år gammal världens rikaste kvinna.
Men den här berättelsen handlar också om ett helt annat ”kvinnligt” fenomen – ett fartyg. 1924 byggs den stora dieseldrivna lyxyachten Vanadis på ett båtvarv i Kiel för miljonären CKG Billings i New York. Det är i slutfasen av de stora yachternas verkliga guldålder, då förmögna familjer tävlade om att bygga de största, snabbaste och lyxigaste båtarna.
Denna arvtagerska skapar rubriker vart hon än åker i världen – för hon är omåttligt rik.
Grundaren till den amerikanska storbanken J.P Morgan lär ha sagt: ”Om du måste fråga om priset på en yacht, har du inte råd”. För de förmögna familjer som liksom Huttons klarade den svåra ekonomiska krisen i slutet av 1920-talet gällde den inställningen alltjämt. Stora fartyg byggdes i kapp och i dessa flytande palats saknades inget för ett bekvämt utforskande av världshaven.
Berättelser om denna värld av dollarmatadorer är fantasieggande och det finns många myter. En historia berättar att Barbara fick yachten Vanadis av sin pappa på 18-årsdagen. Kring denna uppgift haltar dock fakta. Båtar byter som bekant ofta namn, vilket orsakar en viss oreda, och släkten Hutton ägde och brukade flera fartyg. En annan historia berättar att hennes far vinner yachten i ett pokerparti och att Barbara får den i 27-årspresent 1939. Helt säkert är endast att Barbara Hutton blev ägare till Vanadis 1939.
Men att äga en egen yacht under ett världskrig är ett riskabelt nöje. Redan 1940 donerade Barbara Hutton Vanadis till brittiska flottan. En historia som den delade med många fartyg under kriget. Vanadis döps om till HMS Troubadour – och går i tjänst som anti-ubåtsjagare. Efter kriget byter Vanadis namn igen och används som skolfartyg i Norge. Och även om tiden var mindre glamorös fick hon faktiskt husera Hollywoodstjärnor som Kirk Douglas och Janet Leigh, vilka bodde på yachten under inspelningen av ”The Vikings” från 1958.
Efter ytterligare en karriär som turbåt såldes fartyget igen. 1982 ankras hon upp på Riddarholmen som hotell och restaurang under namnet Lady Hutton, numera Mälardrottningen. Att ge kvinnonamn till fartyg refererar till en gammal tradition med en kvinnlig beskyddare av ett skepp.
När Barbara under sin sommarvecka i Stockholm 1959 också ser Riddarholmen från den svarta Packardens fönster så anar hon förstås inte att lyxyachten hon en gång ägde ska bli en del av öns historia. Barbara Hutton gick bort 1979, bara 66 år gammal, men den 100-åriga ”drottningen” vid Riddarholmskajen flyter alltjämt.
Källor: Poor Little Rich Girl: The Life and Legend of Barbara Hutton, C. David Heymann; Tidningsarkivet, kb.se; Nyshistoricnewspapers.org; Lloyd´s Register.