1990-talet var ett lysande decennium för svensk arkitektur. Här tittar vi närmare på fyra storverk som förvaltas av Statens fastighetsverk. De har en tydlig gemensam hållning och tar sin inspiration ur sin närmiljö.
Text: Anders Bodin
Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar de flesta statliga byggnadsminnena, men också byggnader och miljöer som troligen kommer att bli statliga byggnadsminnen i sinom tid. Det sägs att det är svårt att värdera den nästan samtida arkitekturen. Man var modigare förr: Historiska museet, 1943, och Sjöhistoriska museet, 1936, blev båda statliga byggnadsminnen 1949, då bara fem–tio år gamla.
Men de fyra byggnadsverk vi ska titta närmare på tillhör ett avslutat kapitel, så de borde därför inte vara svåra att värdera. Ett dilemma är det som ibland kallats ”arkitekturens trettioårskris”. Det är förra generationens monument. Alla vill väl göra upp med sina föräldrars värderingar? Detta i kombination med att trettio år är den normala livslängden för tekniska system. Det vill säga att det är dags för ingrepp som kan riskera att skada husen om de görs utan förståelse för deras värden. SFV är högst medvetna om detta och har gjort vårdprogram för många av sina nyaste fastigheter.
Vad har då dessa byggnader gemensamt? Kort uttryckt: det är en arkitektur som vill uttrycka platsens och innehållets särart i kontrast till en anonym och generell arkitektur. De tar sin inspiration ur sin närmiljö och utgår alla från modernismens praktiska tänkande.
Det var inget uppror mot det moderna. Dessa byggnader talar till våra sinnen genom sina varma material och doftande målarfärg. Det är en slags ”ism” som vi faktiskt kan ge ett namn: kontextualism. En internationellt använd term är kritisk regionalism. Utgångspunkten är modern men förhåller sig samtidigt till platsens och regionens traditionella idéer och karaktär. Det är en arkitektur som medvetet använder sig av bådadera, men varken slår över mot modernitetens eller traditionens entydighet.
En del vill kalla det postmodernism men det kan leda tankarna fel. Här finns ingen ytlighet. Nej, dessa byggnader uttrycker tydligt hur de är byggda och med vilka material. De är skolexempel på god arkitektur: de visar var de står, de visar vad de innehåller, de visar hur man kommer in, de visar innehållets samhällsbetydelse. De ökar värdet av sin unika plats och verksamhet.
Raden av arkitekturpolitiska program, nu senast Gestaltad livsmiljö, framhåller att det allmänna ska vara ett föredöme i sitt byggande. Dessa fyra byggnader – och det finns fler – visar hur staten axlade detta ansvar för trettio år sen.
Nobel Forum Plats: Karolinska Institutet, Solna Invigt: 1993 Beställare: Karolinska Institutet genom Byggnadsstyrelsen Arkitekt: Johan Celsing / Johan Celsing arkitektkontor
Marinmuseum Plats: Stumholmen, Karlskrona Invigt: 1994 Beställare: Byggnadsstyrelsen och Statens fastighetsverk Upphandlingsform: Arkitekttävling Arkitekt: Per Hederus och Björn Malmström / Hederus Malmström Arkitekter (numera HMXW)
Birka museum Plats: Björkö, Ekerö Invigt: 1996 Beställare: Riksantikvarieämbetet med Statens fastighetsverk Arkitekt: Gunnar Mattsson / Mattsson o Wik Arkitektkontor