Smakfullt garage
Från tomt garage till trendig restaurang. Den lilla diskreta lokalen i Citadellet i Landskrona fick nytt liv när entreprenörerna bakom restaurang Smörtaxen flyttade in.
Citadellet i Landskrona är ett populärt besöksmål och en av Nordens bäst bevarade vattenfästningar från 1500-talet med ett välbevarat vallgravssystem. Här finns både en gammal fängelsehåla och ett fängelsetorn. Plus många andra byggnader, till exempel det lilla huset vid den inre vallgraven, som det senaste året fått en rejäl uppgradering.
Lokalen har varit utställningslokal och förskola, men har också delvis stått tom under åren.
Maria Nordh, fastighetschef på Statens fastighetsverk (SFV), ville att garaget från 1931 skulle komma till användning och sa inte nej när tre kreativa entreprenörer fick idén att öppna restaurang i lokalen. Så föddes Smörtaxen*, som omedelbart blev en succé. Men vi backar bandet först.
Det började med att entreprenörerna Sebastian och Elin Swärd, som äger kommunikationsbyrån Whyland, sökte kontor med möteslokal i sin uppväxtstad Landskrona. De hörde sig för bland sina Landskronakontakter och fick tips om garaget vid Citadellet.
– Statens fastighetsverk visade garaget där det senast hade varit uteförskola. Vi blev kära i platsen och såg direkt en potential för mer än kontor i det charmiga huset. Vi gillade att lokalen var rå och oinredd och började tänka restaurang på nedervåningen och kontor på övervåningen, säger Elin Swärd.
Sebastian och Elin tog kontakt med gode vännen, kocken Simon Tollesson, på prisbelönta restaurang Vollmers i Malmö. Sedan gick det snabbt. Simon Tollesson tände på idén och slutade på Vollmers för att driva restaurang på den begränsade garageytan vid Citadellet.
Lokalen är två våningar på totalt cirka 120 kvadratmeter med Whylands kontor på övervåningen, så det var en utmaning att utnyttja ytan så effektivt som möjligt.
De tre kompanjonerna såg möjligheter inte bara inomhus utan också utomhus på Bastionen mellan vallarna och restaurangen, med plats både för uteservering och köksträdgård.
– Vi vill skapa ett koncept som både är inne och ute. På sommaren finns härliga möjligheter till det. Här har vi nytta av vår kompetens inom event och upplevelser och har tusen idéer om hur vi vill utveckla restaurang- och eventverksamheten på sikt, säger Elin.
Maria Nordh tycker att samarbetet med Sebastian, Elin och Simon har fungerat fint, mycket beroende på att de verkligen har en tydlig idé för hela konceptet och hur lokalen behöver utformas för att vara en fungerande restaurang.
– Jag hade stort förtroende för dem redan tidigare eftersom de har jobbat med events för Landskrona stad och därför också har ett helhetstänk för utvecklingen av restaurangen och det omgivande området i Bastionen. Det är en spännande utmaning att diskutera och gemensamt komma fram till den bästa och mest rimliga lösningen i ett relativt småskaligt projekt som Smörtaxen, säger Maria Nordh, som tillägger att SFV och företaget kompletterade varandra väldigt bra under renoveringen:
– SFV stod för ombyggnaden av den tämligen oinredda lokalen, tilläggsisolering och andra detaljer, medan Whyland/Smörtaxen stod för restaurangkunnandet och köpte in all köksutrustning.
De tre kompanjonerna fokuserade på att inte ha för stora kostnader i början. Målet var att återanvända och hitta mycket av inredningen på loppis.
– Det är bättre att börja litet och drömma stort, säger Elin.
Smörtaxen var redo att ta emot gäster ungefär samtidigt som pandemin tog fart. Men eftersom grundkonceptet är att hålla öppet tre dagar i veckan hade man redan anpassat verksamheten för pandemin. Just nu används däremot bara tjugo av de trettio platserna i lokalen.
– Hela vårt tänk bygger på småskalighet, så det var inte så svårt. Speciellt inte eftersom vi blev så väl mottagna av våra gäster. Det blev fullbokat från dag ett och så har det fortsatt, vilket överträffade alla förväntningar.
Sebastians, Elins och Simons mål för Smörtaxen är att skapa ett ställe som de själva vill gå till. Lekfullt, enkelt och hållbart är mottot. Inget lager och bara bokade gäster så att man vet hur mycket råvaror som går åt. Ledorden för Smörtaxen är inget matsvinn, en kort meny med god mat och goda viner som passar till maten: tre röda och tre vita, varken mer eller mindre.
En titt i Smörtaxens meny ger en fingervisning om vad som väntar:
Ord som hela rubbet, förfest, dagsfest, helkväll och smörrundan sätter igång fantasin.
– Det gäller att anpassa sig till efterfrågan. Om man vill ha en helkväll men måste sluta klockan 20 får man börja klockan 16. De som vill hyra Smörtaxen, ”taxen för er själva”, kan göra det för en dag eller hyra lokalen för andra evenemang, säger Sebastian Swärd.
Ryktet om Smörtaxen spred sig snabbt i Landskrona och gav ringar på vattnet i Sverige och Danmark. Idag har redan flera stamkunder fått en egen smörtax med sitt namn ingraverat. När Smörtaxen öppnade kunde den som ville få ett ”medlemskort” för 300 kronor och få sitt namn ingraverat på en kakelplatta som sattes upp på toaletten. Några kreativa gäster har också en idé om att starta en taxitjänst, Smörtaxi, till Smörtaxen och Citadellet.
Maria Nordh tycker att restauranglösningen i det gamla garaget vid Citadellet blev väldigt bra och att satsningen förstärker Citadellet som besöksmål. Här finns sedan tidigare bland annat festvåning, café, konstnärsateljé, väveri, bokbinderi och snickeri.
– Smörtaxen passar väl in bland de olika verksamheterna i Citadellet. Samarbetet mellan SFV och vår hyresgäst visar att det lönar sig att tänka utanför boxen och presentera kreativa idéer som kan vara utvecklande både för hyresvärd och hyresgäst, säger Maria Nordh. ✷
*Smörtax (en liten bordstax på vars långa rygg det vilar en smörkniv).