Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Salsta slott

Salsta ligger utanför Uppsala.
Här fanns redan på medeltiden
en stor gård.

Salsta slott byggdes för ungefär
300 år sedan, i slutet av 1600-talet.
Slottet ritades av Nicodemus Tessin
den äldre och byggdes av Nils Bielke
den yngre. Slottet är i barockstil och är
stort och ståtligt.

Många rum har kvar
vackra tak, väggar och möbler.
I Riddarsalen finns Sveriges
finaste tapeter av rött läder
med guldtryck.

Bielke, Brahe, von Essen
och andra adliga familjer
har bott på slottet.

På bottenvåningen ligger
ett café som är öppet
på sommaren.

Statens fastighetsverk äger
slottet och gör i ordning det
utan att något gammalt förstörs.

Salsta slotts exteriör en vinterdag i januari 2004

Foto: Torun Hammar

Slottet från parksidan

Foto: Sofia Meurk, SFV.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen